Zelenou mobilitu chápeme komplexně. Nezohledňuje pouze dopravní prostředky, které umělci, umělkyně a pracující v kultuře používají, ale také kontext, v němž pracují, důvody jejich mobility a dopady toho, co dělají v cíli své cesty i po návratu zpátky do svého místního prostředí.
Jak o udržitelnosti v mobilitě uvažovat a čeho všeho se týká jsme mluvili s generální tajemnicí evropské sítě On the Move Marie Le Sourd.
Udržitelnost a mobilita se často zdají být v rozporu. Jak může být kulturní
sektor v tomto ohledu odpovědnější vůči životnímu prostředí a zároveň
být v kontaktu se zahraničím?
Z hlediska environmentální udržitelnosti se oba pojmy mohou zdát
protichůdné, protože pojem „mobilita“ je příliš často redukován na otázku
dopravních prostředků, zatímco kulturní mobilita je mnohem víc než jen cesta
z bodu A do bodu B. To chceme zdůraznit a obhájit v naší navrhované
holistické definici „zelené mobility“ v kultuře, která je citována výše.
Spojení udržitelnosti a mobility by pro nás mělo být způsobem, jak znovu
objevit spravedlivější modely spolupráce, které budou více založené
na místním kontextu a budou otevřené větší rozmanitosti umělců, umělkyň
a dalších profesionálů v kultuře, umožní prodloužit čas strávený na daném
místě, pokud to jde, a umožní vytvořit silnější a trvalejší vazby…
V kontextu udržitelné mobility je také třeba zohlednit, že ne všichni mají
stejné příležitosti a přístup ke zdrojům. Výroční zpráva On the Move Cultural
Mobility Yearbook 2025 upozorňuje na přetrvávající obrovské rozdíly
v možnostech rozvíjet svou uměleckou praxi v závislosti na tom, kde se
ve světě nacházíte: „Evropa je podle našich údajů nejaktivnějším regionem,
což odráží vyšší úroveň financování kulturních cest do zahraničí. V roce 2024
mělo 73,7 % všech výzev buď organizátora se sídlem v Evropě, nebo
podporovalo mobilitu do tohoto regionu.“
Přístupem založeným na klimatické spravedlnosti hájíme myšlenku,
že změna klimatu by měla být spíše způsobem, jak znovu objevit mezinárodní
vzorce kulturní spolupráce, než aby byla novou formou překážky pro umělce
a pracující v kultuře, kteří působí v méně propojených a podporovaných
regionech, pro něž jsou mobilita a přeshraniční spojení životně důležité.
Celý rozhovor Barbory Novotné, publikovaný v dubnu 2025 v rámci KOMPOSTu na webu IDU, najdete zde.
Celé 7. číslo KOMPOSTu (duben 2025), newslettru o udržitelnosti v kultuře, najdete zde.