V Hollywoodu je 120 tisíc lidí bez práce, čeští filmaři sčítají škody

Publikováno 24. 3. 2020

V budově bývalé olomoucké nemocnice nedávno vznikla neobvyklá jednotka intenzivní péče. A po deseti dnech musela být uzavřena. Neprobíhala zde ovšem léčba pacientů, ale natáčení nového snímku režiséra Václava Kadrnky Zpráva o záchraně mrtvého.

Autor, který s předchozím historickým dramatem Křižáček vyhrál festival v Karlových Varech, však kvůli opatřením proti koronaviru musel natáčení zhruba ve třetině pozastavit.

„Vypadá to zoufale, ale věřím, že se vše v dobré obrátí,“ poznamenává režisér a zároveň producent Kadrnka, který byl nucen rozpustit štáb. „Problém není ani tak v lokaci, tam bychom mohli natáčet dál. Ale jednu z hlavních rolí hraje slovenská herečka Zuzana Mauréry, kterou sem nemáme jak dostat. A také nemáme kde ubytovat štáb, pozastavily se všechny hotelové služby,“ přibližuje některé dopady současných omezení proti šíření pandemie.

Kadrnkovo nové drama tak jako režisérovy předchozí snímky tematizuje vztah otce se synem. „Film vychází z osobní zkušenosti, kdy tatínek měl mrtvici,“ říká režisér o novince, kde roli syna ztvární Vojtěch Dyk a jejíž osud je nyní nejistý. Lokace tohoto konverzačního dramatu – tedy dřívější budova nemocnice – se má ještě letos bourat, přitom se tu odehrává 90 procent filmu a podle Kadrnky jde v podstatě o jednu z postav.

„Syn prochází budovou, jako kdyby procházel tělem otce, chodby jsou jako cévy, směřuje k srdci,“ ilustruje tvůrce poetiku svého údajně nejupovídanějšího a nejherečtějšího filmu a pozastavuje se nad tím, jak začal odrážet skutečnost nejen svým autobiografickým námětem. „V tom filmu se překonávají hranice, které jsme museli s mámou překonat. Ale něco podobného se děje i teď nám všem. Některé věci musí člověk přijmout, nezmění je,“ komentuje Kadrnka nečekaný aktuální přesah svého díla, které se dotýká komunikace blízkých lidí v uzavřeném prostoru.

Celý příspěvek Tomáše Stejskala, publikovaný 22. 3. 2020 na webu Aktuálně.cz, najdete zde.