IDU nedávno vydal publikaci mapující módní sektor v České republice. Výzkumný projekt popisující situaci v oboru se tak zařadil do série studií o kreativně-kulturních odvětvích u nás. S autorkami ‒ módní konzultantkou Violou Fetisovou, byznys konzultantkou Zuzanou Mandic a absolventkou módního designu a podnikání Norou Jelinek ‒ jsme si povídaly, jak mapování probíhalo a co trápí českou módu.
Vaše publikace Potenciál módního sektoru ČR: Módní design – stav a potřeby, která je online ke stažení, je první svého druhu. Je to velký kus práce. Jak dlouho vznikala?
Viola Fetisova (VF): Rok a půl.
Jak jste se vy tři potkaly a co bylo prvním impulsem, že se pustíte do výzkumu?
VF: Díky projektu Creative Fashion Marketing (CFM), který jsem spoluzakládala a jehož cílem bylo propojovat studující módní designéry z UMPRUM a marketéry z Karlovy univerzity, jsme se potkaly s Evou Žákovou z Institutu umění (IDU). Zmínila se, že móda v tehdy zmapovaných třinácti kreativních odvětvích stále chybí. Takto vznikl nápad, že by se móda mohla doplnit, pokud by se dal dohromady řešitelský tým. Oslovila jsem Zuzanu Mandic, se kterou jsem své předešlé projekty konzultovala, a do týmu jsme v polovině projektu také přizvaly Noru Jelinek, která se nám osvědčila jako mladý talent z předešlých spoluprací. Sedly jsme si jak profesně, tak lidsky. Všechny jsme pro módu a kreativní průmysly nadšené a každá máme ze své pozice zkušenosti, které se doplňují.
Celý rozhovor Kateřiny Přidalové, publikovaný na webu Kreativní Česko 18. 1. 2019, najdete zde.
Publikace je k dispozici ke stažení zdarma zde.