Umění ve veřejném prostoru je těžká disciplína

Publikováno 22. 2. 2023

Umění ve veřejném prostoru v poslední době rezonuje napříč českými regiony.

Není snad téma, které by však v sobě neslo takovou řadu kontradikcí, problémů, nepochopení, emocí a zájmů. Intervence podléhají často náročnému a zdlouhavému procesu, který nekončí zveřejněním díla. Obsahově nabitá konference Kámen, město, papír reflektovala současnou situaci v Česku ve světle zahraničních trendů a ke stolu přizvala mnoho veřejných i nezávislých aktérů. Vybrali jsme pro vás několik klíčových témat a postřehů.

Umění ve veřejném prostoru je těžká disciplína. Díla se dostávají doslova na bojiště rozmanitých zájmů, idejí a emocí. Pokoušet se o intervence do veřejného prostoru je zdlouhavý proces s nejasným výsledkem. Ani dobře připravená a transparentní soutěž s odbornou porotou (což je v současnosti ideální model pro vznik děl) vám nezaručí úspěch. Zvláště pokud zanedbáte participaci, komunikaci a edukaci veřejnosti ve věci současného umění. Příprava na přijetí díla se jeví jako těžší disciplína než sama tvorba uměleckého artefaktu. Iniciace je jedna věc, dále je třeba řešit odstraňování nevhodných děl a především údržbu těch stávajících. Své o tom ví aktéři z řad samospráv, organizací, spolků, institucí a umělců, kteří se sešli na nedávné dvoudenní konferenci Kámen, město, papír, již pořádala Galerie hlavního města Prahy (GHMP) a Kreativní Praha v domě U Kamenného zvonu.

„Organizátorům se povedlo to, co se nepodařilo pořadatelům Evropského hlavního města kultury 2015,“ okomentovala s povděkem dvoudenní setkání Květuše Sokolová, vedoucí Odboru kultury Magistrátu města Plzně. Podobných pochval bylo slyšet více. Konference byla šíří záběru, počtem témat a příspěvků z různých koutů naší republiky první svého druhu. Jedinečnost setkání spočívala ve sdílení dobré praxe, ale i pokusů, omylů a ponaučení a nechyběly ani příklady zahraniční praxe.

Celý příspěvek Kateřiny Přidalové, publikovaný 13. 2. 2023 na webu KreativníČesko.cz, najdete zde.