Stanovisko Jitky Pavlišové a Maji Hriešik k tiskové zprávě Y. Kreuzmannové

Publikováno 18. 12. 2023

V návaznosti na zveřejnění tiskové zprávy, kterou vydala Yvona Kreuzmannová v souvislosti s aktuálním děním kolem Divadla Ponec/Tance Praha, cítíme nezbytnost otevřeně se k ní rovněž vyslovit.

Velmi nás znepokojuje, že Yvona Kreuzmannová i přes naše odmítnutí být součástí konzultačního týmu nadále veřejně operuje našimi jmény v souvislosti s jeho vytvořením, v rámci něhož nás bez předchozí relevantní kontextualizace oslovila na sklonku léta/počátku podzimu ke spolupráci. Námi od samého začátku vyslovované výhrady a dotazy spjaté s nynějšími transformacemi v Divadle Ponec nikdy nebyly transparentně komentovány a konceptualizovány, což vedlo ke stále hlubším informačním mezerám a kličkám, a následně proto k našemu definitivnímu odmítnutí být součástí těchto strukturálních a personálních proměn. Nejenže však jakékoliv naše dotazy či argumenty nebyly nikdy adekvátně komunikovány a diskutovány, ale – jak zjišťujeme – byly dokonce, zcela vytrženy z kontextu a v zásadně překrouceném znění, explicitně použity pro účely rétoriky Yvony Kreuzmannové obhajující svůj koncept re-strukturalizace a re-perzonalizace Divadla Ponec (notabene Tance Praha vůbec). Tak se stalo, když otiskla ve své tiskové zprávě výňatek z naší soukromé mailové komunikace, v níž jsme citovanou pasáž argumentačně užívali ve zcela jiných souvislostech.

Protože stejně jako vy všichni i my voláme po transparentnosti a otevřeném jednání, rozhodli jsme se zveřejnit i část e-mailu, ve které vyslovujeme svůj nesouhlas s momentálním děním, a tím naše odmítnutí být součástí konzultačního týmu: „my bychom rádi oznámili, že my ten konzultační tým nejsme. Každý jsme, a každý z trochu jiného, ale domníváme se, že zároveň vždy relevantního důvodu, vyslovili pochybnosti o své účasti. Svou účast jsme nepotvrdili i z důvodu momentálních proměn Divadla Ponec v této sezóně.“

S odstupom času sa mi celá myšlienka vytvorenia konzultačného tímu Yvonou Kreuzmannovou zdá absurdná. Podstata konzultovania je totiž v tom, že prebieha skôr než sa uskutočnia veľké rozhodnutia a zmeny. Asi to, o čom treba diskutovať je teda nová predstava manažmentu divadla „podľa Yvony Kreuzmannovej“ a čo pre odvetvie znamená. Prečo si ňou nie sú istí ani umelci alebo tím? Navrhuje totiž, aby Divadlo Ponec už nemalo umeleckého riaditeľa, že postačí šikovný výkonný manažér. Prečo si myslí, že je to lepšie? Ja si to neviem predstaviť, ale keďže nie som jej konzultantkou, tak môžem akurát komentovať zámer, a poznamenať, že sa v jej argumentovaní bijú jednotlivé vyjadrenia, raz tvrdí že divadlu chýba koncepcia a smerovanie a inokedy, že nepotrebuje pozíciu toho, kto by ju (sám alebo hoci aj s konzultačným tímom) sformuloval. Áno, je riaditeľkou nezávislej, nezriaďovanej inštitúcie, môže robiť takéto rozhodnutia. Len nie je korektné, že svoje rozhodnutia prezentuje ako snahu otvárať sa názorom širšej odbornej verejnosti a chuti diskutovať. Lebo v takom prípade by nesmela z e-mailov vyberať len také vety, ktoré jej aktuálne zapadajú do koncepcie.

Jitka Pavlišová, Maja Hriešik

Odkazy
Tiskové prohlášení Yvony Kreuzmannové (13. 12. 2023)

Reakce signatářů manifestu Za Tanec Praha na vyjádření Y. Kreuzmannové (15. 12. 2023)