Polovina Čechů žije kulturou, ukázal průzkum KKE

Publikováno 27. 4. 2022

Výzkum ukázal, že každý druhý Čech sáhne alespoň jednou do měsíce po knize a minimálně jednou za rok jde na koncert současné hudby. Mezi Čechy je 40 % pravidelných divadelních diváků, kteří na činohru vyrazí alespoň jednou ročně.

Na koncerty současné hudby pak chodí pravidelně polovina Čechů. Výsledky výzkumu potvrzují také oblibu VOD platforem, která převyšuje návštěvnost kin. Co se týče knih, nepotvrdilo se, že by mladí četli méně než ostatní – naopak, měsíčně ke knize usednou více než tři čtvrtiny lidí do 26 let. Mladší generace jsou celkově kulturně nejaktivnější, za zážitky vyrážejí i do zahraničí.

Vysoká obliba kulturních památek
Z průzkumu, kterého se účastnilo 1 500 respondentů, vyplynulo, že vůbec nejčastěji se Češi vydávají poznávat kulturní památky. Na hrad či zámek vyrazí dvakrát ročně tři čtvrtiny respondentů. Čechy láká i historie a výtvarné umění, do muzeí a galerií se polovina respondentů vypraví alespoň jednou za rok.

Města nabízejí větší rozmanitost
Zatímco pro polovinu Čechů jsou kultura a kulturní akce opravdovou součástí jejich života, druhá polovina tráví volný čas kulturou spíše příležitostně. Tím hlavním důvodem však není věk nebo vzdělání. Výsledky ukazují jasnou souvislost mezi frekvencí návštěv kulturních akcí a bydlištěm respondentů. Lidé z větších měst si díky větší a rozmanitější nabídce zajdou za kulturou mnohem častěji. Šest procent Čechů jsou kulturní nadšenci, kteří vyráží za kulturou i za hranice, po Evropě jezdí nejčastěji na hudební festivaly a do galerií, to se týká především mladých do 26 let.

Návštěvnost kin a sledovanost VOD
Do kina chodí alespoň dvakrát do roka třetina Čechů, do klasického jednosálového kina si alespoň jednou ročně zajde polovina respondentů. Obyvatelé menších měst si moc nepotrpí na multiplexy a raději navštíví kino v okolí svého bydliště. Do kina chodí tradičně více mladí – aspoň jednou za měsíc zajde na film do multikina 18% respondentů mezi 18 a 26 lety, klasické kino volí 13 %. Naopak nejstarší generace dává přednost televizní obrazovce, kterou denně sleduje 73 % lidí ve věku 54–65 let.
V době uzavření kin si Češi ještě více oblíbili streamovací platformy. Zkušenost s nimi má již 81 % lidí, na denní bázi si je zapne pětina respondentů. Nejoblíbenější jsou VOD platformy u skupiny do 35 let, denně je sleduje téměř 60 % generace mileniálů a generace Z.

Celou podrobnou tiskovou zprávu z výzkumu najdete ke stažení na webu Kanceláře Kreativní Evropy. Průzkum se věnoval samostatně také vybraným regionům. Jednotlivé zprávy jsou rovněž k dispozici ke stažení.