Odpovědný vizionář. Pražské Quadriennale se rozhodlo jít příkladem a vsadilo na udržitelný merch

Publikováno 19. 11. 2019

Pořadatelé Pražského Quadriennale se k letošnímu ročníku rozhodli přistoupit udržitelně. Mimo třídění odpadu, omezení plastu a využití místních zdrojů zaměřili svoji pozornost na originální merch propojující kvalitní design s podporou udržitelných značek.

ražské Quadriennale, největší mezinárodní festival scénografie a divadelní architektury, se opět po čtyřech letech odehrálo letos v červnu v Praze, po jedenácti letech se vrátilo na holešovické Výstaviště. Kromě nejnovějších trendů a přístupů z divadelního designu zde však překvapil také inovativní přístup samotných organizátorů, kteří se k letošnímu ročníku rozhodli přistoupit udržitelně. Ekologické úvahy nad akcí takového formátu vyvolávají mnoho dalších otázek a naplnit počáteční myšlenku není v důsledku jednoduchým úkolem. Kromě třídění odpadu, omezení plastu v gastro zóně, propojení vystavovatelů s místními dodavateli a možnosti opakovaného využití dekorací, se organizátoři zaměřili na kvalitní merch propojující dobrý design a podporu udržitelných značek. O tom, zda se tato v českém prostředí nepříliš známá strategie osvědčila, a jaké závěry si z letošního ročníku organizátoři odnesli, jsme si pohovořili s výkonnou ředitelkou PQ 2019, Pavlínou Šulcovou.

Odkud vzešla myšlenka a touha přistoupit k letošnímu Quadriennale udržitelněji?

PAVLÍNA: To, že se PQ koná jednou za čtyři roky má řadu úskalí, ale i předností. Za čtyři roky se hodně změní a vy máte možnost reflektovat nejet umělecké, ale i společenské trendy. Ty se v současné době týkají tématu udržitelnosti a v rámci týmu jsme vnímali, že to je i pro nás osobně důležité. Snažit se být nějakým způsobem zodpovědní vůči životnímu prostředí, a to nejen s vědomím dopadů velké mezinárodní akce, ale i vzhledem ke společenským hodnotám. 

Při plánování akce často vycházíme ze zkušeností z minulosti, v tomto případě jsme ale začínali skoro od nuly. Co se týče merche, tady jsme udělali obrat téměř o 180 stupňů. Místo velkého množství relativně levných produktů jsme se rozhodli jít minimalistickou cestou a řekli jsme si, že míň je víc. Všichni máme doma merchová trička, které jsme někde dostali zadarmo, a nakonec slouží jen na spaní. Kritériem při sestavování našeho „daily kitu“ tedy bylo – je to něco, co skutečně chci a potřebuji? Do jisté míry šlo i o naší vlastní zálibu v zajímavém merchi – sama si ráda pořídím hezký tote bag a merch často vnímám jako jeden z faktorů, podle kterých navštívený festival mimo jiné hodnotím. Proto jsme se snažili vytvořit produkty, které by se líbily nám osobně, chtěli bychom si je koupit a rádi je nosit či používat. A protože velká část účastníků PQ je ze zahraničí, rozhodli jsme se jim představit české značky.

Celý rozhovor Barbory Čápové, publikovaný 19. 11. 2019 na webu CzechDesign, najdete zde.