Martin Palán: Kvůli covidu jsme v kinech přišli o 30 procent diváků

Publikováno 2. 6. 2022

Pandemie čínského koronoviru v roce 2020 a 2021 zasáhla fatálně do rozjetého českého filmového a kinoprůmyslu. Přesto se v neveselém období objevilo několik záblesků naděje na lepší časy. Například loňská vysoká kinonávštěva u celovečerního filmu Prvek, Šampón, Tečka a Karel a u dokumentu Karel.

Oba tituly do kin poslala distribuční společnost Bontonfilm, která se tak za uplynulý rok dostala mezi dva největší distributory v Česku. Covid ale zároveň urychlil některé změny na českém a globálním filmovém trhu. Odpovídá majitel Bontonfilmu Martin Palán.

B.: Podle statistik UFD se Bontonfilm v loňském roce vyšvihl na pozici druhého největšího filmového distributora. To je poprvé za posledních deset let. Můžete loňský rok popsat z hlediska byznysových čísel celé skupiny Redbloom, pod kterou Bontonfilm spadá?
Skupina Bontonfilm je rozdělena na produkční entitu Bontonfilm Studios, klasickou distribuci Bontonfilm Distributions a Bontonfilm Promotions, což je společnost, která se věnuje výrobě filmového a nefilmového merchandisingu. Loni se nám v kině dařilo, protože naše portfolio je tvořené nezávislými, lokálními tituly. Hollywoodské premiéry stály kvůli covidu, to znamená konkurence na trhu byla v roce 2020 a 2021 poněkud jiná než v předchozích letech. Je potřeba vidět i druhou stránku věci. Covid nám definitivně zabil fyzický nosič. Na počátku covidu jsme velmi rychle udělali rozhodnutí přerušit fyzickou distribuci. Byli jsme největší fyzický distributor v Maďarsku, velkou operaci jsme měli na Slovensku, v Česku, drželi jsme licenční kontrakty major studií na těchto teritoriích. Covid ale přerušil distribuční řetězec.

B.: K tomu by Bontonfilm ale dospěl možná i bez covidu.
Současný model je vlastně součástí našeho plánu, který jsme sestavili někdy před deseti lety. Díky urychlení, které přišlo s covidem, jsme došli do stavu, do kterého jsem se chtěl dostat. Což je něco, z čeho mám velikou radost. My jsme se chtěli dostat do struktury, kterou dnes máme. Tedy do struktury tří společností a pěti šesti činností, kterými se firmy zabývají. Naší dominantní strategií je mít silnou vlastní produkci a koprodukci. To znamená mít kolem sebe společnosti, které vyrábějí tituly a chtějí s námi distribuovat nebo si je vyrábět samy nebo je vyrábět v koprodukcích. Protože lokální content je to, čemu věříme nejvíc. K tomu je třeba mít zabezpečenou plnoformátovou distribuci, tak abychom byli schopni obsloužit všechny distribuční kanály. Od kina po televizi, přes fyzické nosiče, distribuční platformy atd.

Celý rozhovor, publikovaný 30. 5. 2022 na webu Borovan.cz, najdete zde.