Kreativní voucher rozvíjí podnikání i během koronakrize

Publikováno 29. 6. 2020

Myšlenka kreativních voucherů je starší než pandemie koronaviru. Jedná se o dotační program, který podněcuje spolupráci firem a kreativců v regionech. Prvním městem, které s vouchery začalo, je Brno.

Pojďme si zhodnotit, co se za tři ročníky podařilo, která města a kraje se inspirovaly a co plánuje s vouchery stát.

„Chceš vylepšit svůj produkt? Chceš zákazníka zaujmout originální sebeprezentací? Nebo chceš zavést inovativní řešení do výroby? Právě pro Tebe je Kreativní voucher připraven,“ lákal ve své první výzvě Královéhradecký kraj na začátku roku 2020. Podobně apeluje na malé a střední podniky od roku 2018 Kreativní voucher v Praze nebo voucher Středočeského inovačního centra (SIC), který funguje také od roku 2018. Dotační program plánuje spustit i Pardubický, Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Regiony většinou vycházejí ze zkušeností, které má Brno a inovační agentura JIC (Jihomoravské inovační centrum), kde byly vouchery zavedeny v roce 2016.

Kreativita, inovace a krize

Vyjma Prahy mají vouchery na starosti regionální inovační centra, která řeší strategii rozvoje podnikání a konkurenceschopnosti regionů. Součástí podobných strategií je i podpora kulturních a kreativních odvětví (KKO) jako významného zdroje inovací. Dotační program Kreativní voucher (KV) se v tomto směru ukazuje jako vysoce funkční nástroj, který je win-win řešením nejen pro firmy a kreativce, ale také pro daný region. Firmám může dotace pomoci zlepšit image na trhu, kreativcům přináší nové zakázky a spolupráce a městům a regionům větší konkurenceschopnost. V současné koronakrizi se ukazuje, že by mohl být i lékem na přicházející ekonomické nesnáze podniků.

„Kreativní voucher vnímám jako účinný nástroj pro znovuoživení ekonomiky v druhé vlně pomoci malým a středním firmám. Jakmile se podniky dostanou z nejhoršího, je důležité, aby peníze znovu investovaly. Program Kreativní voucher jim dokáže nabídnout způsob, jak vytvořit trvalou hodnotu ve firmách tak, aby rozvíjely svou pozici na trhu a byly schopné oslovit dostatečné množství klientů na stávajících i nových trzích. Míří tedy na uvědomění si přidané hodnoty kreativních řešení. Podstata podpory je v tom, že firma zaplatí jen 75 % zakázky a zbytek až do výše 100 tisíc korun je podpořen voucherem. Znáte to, kdyby měl Henry Ford posledních pět dolarů, tři z nich by dal na reklamu. Dnes bychom řekli na vylepšení brandu,“ uvádí Barbora Netopilová, produkční programu Kreativní vouchery Brno. V reakci na aktuální situaci navýšilo Středočeské inovační centrum míru podpory na 85 %.

Celý přéspěvek Kateřiny Přidalové, publikovaný 25. 6. 2020 na webu KreativníČesko, najdete zde.