Možná to znáte: třikrát přeložený koncert, vstupenky jste doma sušili od jara 2020, jenže počtvrté, zmateni tím vším, jste už ani nedorazili.
Lístky jste možná – domnívají se pořadatelé i producenti – nechali propadnout. U filmů si taky častěji než dřív říkáte, že si na ně radši počkáte v televizi nebo na online platformě, kde se jistě časem objeví. Ano, část diváků se ještě nevzpamatovala z období covidového gaučování a zatím, i když by vůbec nemusela, zůstává doma. Bude se letos situace zlepšovat, i navzdory složité ekonomické situaci?
Dlouhodobé, výrazné změny v chování konzumentů české kultury jsou jasné, ani na ně nepotřebujeme statistiky: pořadatelé a ředitelé organizací ostatně houfně potvrzují, že lístky na cokoli si už nekupujeme půl roku dopředu, ale radši na poslední chvíli, abychom zas nemuseli něco rušit nebo měnit. Divadelní či jiná abonmá, tedy předplatné, jsou momentálně luxusem.
Kulturně nejaktivnější zůstává mladší generace mileniálů a „zetkařů“, kteří za zážitky neváhají vyrazit i do zahraničí, u ostatních bodují onlinové kanály zdaleka nejen pro filmové a televizní projekty: kupříkladu inscenace, které jste nikdy neviděli, namátkou ty z Dejvického divadla, můžete sledovat na vzkvétající, za pandemie vzniklé divadelní platformě Dramox…
Celý příspěvek Veroniky Bednářové, publikovaný 3. 1. 2023 na webu Reflex.cz, najdete zde.