H40 zraje v Pražské tržnici stejně jako maso

Publikováno 22. 2. 2021

H jako Hala, Holešovice, Hra, Hodnoty. Před 100 lety vznikla hala 40 v Pražské tržnici jako chladnička masa.

Od května 2020 je H40 nabitá technologiemi. Je zázemím pro digitální a umělecké projekty, vzdělávací a tvůrčí aktivity Pražanů. Nyní spouští nové technologické laboratoře a nabízí prostor pro spolupráci s partnery. Po ročním fungovaní si H40 nadělila i nové logo.

„H40 je pro Prahu důležitým místem, protože svou pestrou škálou činností přispívá ke zvýšení konkurenceschopnosti hlavního města, potažmo ČR. H40 je navíc partnerem Pražského inovačního maratonu #NakopniPrahu, jehož cílem je přitáhnout a poté i uskutečnit projekty, které pomocí technologií nebo inovací zlepší život Pražanů,“ říká primátor hlavního města Zdeněk Hřib.

„Tři roky příprav a téměř rok provozu v době korona krize. I v nelehké době H40 dospěla, rozhodli jsme se jí dát vyspělejší identitu a soběstačnou strukturu fungování,“ říká ředitel Samuel Kašpar. „Vše směřujeme k dalšímu cíli – najít partnery, abychom mohli dál podporovat kreativní průmysly“, dodává Kašpar.

Od září 2020 prošlo tzv. inkubačními programy 12 projektů. Vznikla například aplikace pro kulturní památky využívající rozšířené reality (AR), platforma pro 3D modelování nebo aplikace pro eventy ve VR (virtuální realitě) a XR (rozšířené realitě). Některé start-upy dostaly nabídku na vstup investora.

„Během pilotního provozu jsme otestovali další technologické vybavení laboratoří. Od jara najdete v H40 motion capture studio vybavené technologií OptiTrack, kterou využívají filmová, herní nebo jiná kreativní studia pro animaci svých charakterů, říká Jitka Hvězdová, manažerka kreativního inkubátoru H40 Art&Digital Lab. Ostrý provoz byl spuštěn i ve VR a 3D labu. Farma 3D tiskáren zajistila například plastové elementy pro umělecké dílo Federica Díaze.

V H40 je umístěn také Komunitní Prostor, kde široká veřejnost najde výtvarnou dílnu včetně keramického ateliéru, nebo vzdělávací a volnočasové aktivity s montessori konceptem. Postupně vznikne v H40 i multifunkční kulturní prostor.

Hala 40 je součástí komplexu památkově chráněných budov Pražské tržnice. Před téměř 100 lety byla vybudována jako velkokapacitní chladírna masa pro ústřední pražská jatka. Na rekonstrukci v letech 20182020 spolupracovalo architektonické studio AFARCH Fišer Aulík Architekti.

Projekt je spolufinancovaný ze strukturální fondů EU, programu OP Praha  pól růstu a jeho realizátorem je nezisková organizace OSE Czech Republic z. s.

Nové logo symbolizuje začátek nové cesty. „Hrála jsem si s poskládáním H + 40. Logo má pevné linky, jasný tvar krychle. Jeho elementy symbolizují budovu, ochranu, zázemí pro setkávání a vzdělávání,“ říká grafická designérka Kateřina Brůhová, autorka loga.