Dva měsíce poté, co se ujala vedení pražské Národní galerie, nová dočasná ředitelka Anne-Marie Nedoma začala dělat trvalé změny. Koncem minulého týdne propustila Adama Budaka, jenž posledních pět let patřil k nejznámějším tvářím instituce a chvíli byl jejím šéfkurátorem.
Po odchodu generálního ředitele Jiřího Fajta, kterého na jaře odvolal tehdejší ministr kultury z ČSSD Antonín Staněk, a ředitele Sbírky umění 19. století a klasické moderny Otto M. Urbana – ten rezignoval na protest proti Fajtovu odvolání – tak Národní galerie přišla letos již o třetí osobnost, která ji donedávna formovala. A to přesto, že poslední roky už Adam Budak působil jen na pozici kurátora speciálních projektů.
Právě její údajnou nadbytečností dočasná ředitelka Anne-Marie Nedoma nyní pro Aktuálně.cz vysvětluje, proč o Budakovy služby dále nestojí. „Pozice vznikla do jisté míry účelově a nesystémově a nebyla součástí žádné ze sbírek Národní galerie Praha. Tato dvojkolejnost se, bohužel, často negativně projevovala jak v rámci instituce, tak i mimo ni,“ tvrdí Nedoma.
Podle ní kurátorovy projekty nesouvisely se sbírkotvornou ani výzkumnou činností a hodily se „spíše pro výstavní prostory typu kunsthalle“. Tímto německým slovem jsou nejčastěji označovány nekomerční instituce bez vlastních sbírek, které pořádají výstavy moderního či současného umění, jako je například pražská Galerie Rudolfinum vedená Petrem Nedomou, manželem Anne-Marie Nedoma.
Celý článek Daniela Konráda, publikovaný 21. 11. 2019 na webu Aktuálně.cz, najdete zde.