Ministerstvo kultury se před několika týdny pochlubilo Strategií kulturních a kreativních průmyslů. Zpráva žádný větší ohlas či zájem nevyvolala, přestože realizace této strategie může v blízké budoucnosti významně pozitivně změnit postavení kulturních a kreativních odvětví v Česku.
Doufá v to i Marie Fianová, předsedkyně Sekce kulturního a kreativního průmyslu Hospodářské komory ČR.
V čem vidíte přínos zmíněné strategie?
Ministerstvo v posledních několika letech konečně začalo brát vážně i komerčnější část kultury. Dnes dokonce v rámci ministerstva existuje oddělení, které se vysloveně věnuje kulturním a kreativním odvětvím. A úplně nejnovější informací je, že strategii vzala na konci srpna vláda na vědomí, a tedy začíná realizace, kterou popisují dvouleté akční plány. Celá strategie je na šest let, rozkročená poměrně velkoryse, my jako Hospodářská komora sledujeme určité užší výseče.
Je nějak tato linie zapojena do inovačních strategií?
Svým způsobem ano, ale jasnější to bude, až se znovu rozběhnou aktivity Národní inovační platformy, kde jsem také členem, tam jsme čekali, než proběhnou určitá schvalování. Zatím žádné konkrétní výstupy ale v rámci platformy nejsou. Co je dobré, že na kulturní a kreativní průmysly pamatuje i Národní plán obnovy.
Bavíme se ale o té části kultury, která je komerční a uživí se. Proč tedy potřebuje podporu?
Nepotřebujeme ani tak podporu, jako jasné prostředí. V drtivé většině případů si o žádné peníze neříkáme. My potřebujeme systémovou podporu. Vezměme jen oblast autorských práv, tady jsme evropským standardům skutečně vzdáleni, naše prostředí je tristní. Potřebujeme, aby společnost a jednotlivé instituce byly lépe srozuměny s tím, co bych označila jako životní cyklus kulturních a kreativních děl. Když někdo ukradne auto, nikdo nezpochybňuje, že je to krádež. Kolegové z hudebního průmyslu mají ale třeba rozjednaný spor z roku 2013, aktuálně se čeká na rozhodnutí Nejvyššího soudu.
Celý rozhovor Petra Karbana, publikovaný 27. 12. 2021 na webu Komora+, najdete zde.