Esej Smrt umělce představuje svět umění jako domácnost plnou neviditelné a špatně placené práce, která je však zároveň pro jakoukoliv uměleckou tvorbu nepostradatelná.
Kromě viditelných autorů – umělců a kurátorů – tvoří umělecký provoz produkční, asistenti a asistentky kurátorů, pečovatelky různého druhu, edukátorky a edukátoři, restaurátorky a restaurátoři a kustodi a kustodky. Řada z těchto rolí vyžaduje velkou dávku úsilí i fantazie, nápaditosti i citlivosti. V eseji se čtenáři seznámí s příběhy lidí, kteří z lásky ke světu umění dávají svojí práci daleko více, než za co jsou placení, i těch, které jejich práce přivedla na hranici vyčerpání a vyhoření. Tereza Stejskalová je kurátorka působící v Praze. Je ředitelkou iniciativy tranzit.cz a spoluzakladatelkou bienále Ve věci umění. V letech 2018–2022 působila jako výzkumná pracovnice a pedagožka na Akademii múzických umění v Praze. Spolupracovala na mnoha výstavách a projektech po celé Evropě. Publikuje texty v akademických i neakademických časopisech a je editorkou několika publikací (Filmaři všech zemí, spojte se!, Kdo je to umělec ad.).
„Umělec se čím dál více podobá jakémusi art manažerovi, který konkrétní produkci díla outsourcuje, deleguje na jiné, často méně úspěšné umělce a umělkyně, asistenty a asistentky, kteří na autorství nikterak neparticipují. V ateliéru těch nejúspěšnějších umělců a umělkyň pracují pomocnice nejrůznějšího typu: kreslířky, řemeslnice, osvětlovačky, produkční, asistentky všeho druhu včetně pečovatelek o děti.”
Rozsah: 64 str.
Publikaci tranzit.cz si můžete objednat zde.