Pavel Vančát (ed.): Obrazy konců dějin: Česká vizuální kultura 1985–1995

Publikováno 25. 5. 2020

Vizuálně radikální katalog k výstavě Obrazy konců dějin 1985–1995 vydává nakladatelství BiggBoss společně s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.

Bordelická bible, v níž se na 462 stranách koncentruje ultimátní devadesátkový chaos, svérázným způsobem popisuje proměny obrazového kánonu od poslední fáze komunismu přes nekontrolovaný revoluční kvas až po postupnou komercionalizaci nové mediální scény v České republice. Všímá si i opozičních, avantgardních a antisystémových tendencí celé epochy, ale také tehdejšího zpravodajství, reklamy a popkultury.

„Obrazy konců dějin jsou vizuální esejí o jedné antidekádě, kdy radikální politické změny probíhaly paralelně s výraznou proměnou vizuálních médií a jejich rolí,“ shrnuje kurátor výstavy a editor katalogu Pavel Vančát. Publikace se čtyřmi verzemi obálky má podobu kancelářského pořadače se záložkami doprovázenými časovou osou s obaly LP. Na nejlesklejších papírech se zde potkávají kalkulačky z československého zásilkového katalogu Magnet s fotografiemi Depeche Mode v Praze od Antona Corbijna nebo erotické časopisy se snímky pojízdných prodejen Jana Malého a teleshoppingem TV Nova.

„Grafické zpracování využívá pokleslou estetiku, klišé, první systémové fonty a technická omezení překotně se uvolňující, naivní i machrující doby,“ dodává Zuzana Lednická ze Studia Najbrt, která se postarala o grafický design katalogu.

Na závěr už jen jediné: Ten bordel, který tu, milí studenti, žijeme, se jednou bude jmenovat dějiny.

Grafický design: Zuzana Lednická (Studio Najbrt)

Formát A5

Rozsah: 462 str. (počet reprodukcí: 534)