Lukáš Pilka a Anna Ulahelová: Radosti a nepříjemnosti návštěvníků českých muzeí a galerií

Publikováno 19. 6. 2025

Klíčová zjištění z výzkumu návštěvnického zážitku.

Podrobný report (Cabinet of Wonders, 2024) z průzkumu návštěvnického zážitku. Autoři v něm sumarizují zjištění z desítek kvalitativních rozhovorů s návštěvníky muzeí a galerií a analýzu dotazníkového průzkumu, do kterého se zapojilo 703 respondentů.

Kdo hodnotí kvalitu muzeí a galerií?


Kritici, kurátorky, lektoři, badatelky, konzervátoři, techničky, marketéři, muzejní manažerky, zřizovatelé, grafické designérky nebo architekti – my všichni máme svou vlastní perspektivu, skrze niž posuzujeme kvalitu instituce. Pokud tyto různorodé pohledy něco spojuje, pak je to
sociální bublina, kterou společně sdílíme. Při přípravě výstavy, návrhu expozice nebo rekonstrukci muzea „sedíme kolem jednoho stolu“ a diskutujeme o tom, co bychom měli návštěvníkům nabídnout. Do těchto debat vstupuje leckdo – kromě návštěvníků samotných a jejich vnímání dobrého muzea a galerie.


Během posledních dvou let jsme vedli
desítky rozhovorů s odborníky z nejrůznějších domácích institucí. Pravidelně jsme se ptali: Proč do muzea lidé chodí? Co tam oceňují a co jim tam vadí? Zda organizace disponuje průzkumy potřeb a preferencí svých návštěvníků? Odpověď pak často zněla: „Žádné průzkumy nemáme.“

Podrobnosti