Jan Dungel: Biologie umění

Publikováno 18. 2. 2020

Na první pohled se pojem umění zdá být víceméně jasný. Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy ho máme vysvětlit a popsat někomu dalšímu. Mnozí z nás pak nejspíš dospějí k závěru, že umění jako abstraktní entitu či lidskou činnost vyčerpávajícím způsobem definovat nelze.

Tato „nedokonalost“ lidského poznání znesnadňuje již samotné pátrání po původu, příčinách i samotném jeho smyslu nejen v dávné minulosti. Život na planetě Zemi se po miliardy let vyvíjel pod taktovkou přírodních zákonů. Před dvěma či třemi sty tisíci lety se však přihodilo něco zvláštního, co tato planeta do té doby nezaznamenala. Objevil se člověk Homo sapiens, jehož mysl byla obdařena dosud nepoznanou neurologickou kvalitou, zcela novým typem vědomí, které charakterizuje nebývalá inteligence a také naprosto nový fenomén, totiž lidská kultura a její výsostný produkt umění. Od tohoto okamžiku se život na Zemi začal vyvíjet ve zcela nových souvislostech, kterým nejsme schopni plně porozumět ani dnes. Naprostá většina vypravěčů umění začíná líčit jeho příběh v mladším paleolitu, v temnotě franko-kantabrijských jeskyní, či pod skalními převisy v Austrálii. A není divu, malby na stěnách jeskyně Chauvet, Altamira, Lascaux stejně jako pod skalním převisem Nawarla Gabarnmang v australské buši jsou jednoduše fantastické, dechberoucí, ohromující! Avšak navzdory skutečnosti, že člověk je tvor výsostně kulturní, zůstalo mu jeho biologické dědictví zachováno v plné míře. Existuje tedy nějaký vztah mezi uměním a biologickými zákonitostmi, obecně řečeno kulturou a naturou? A pokud ano, jakou roli při evoluci umění sehrála právě biologie

O autorovi

Český přírodovědec, malíř, grafik a ilustrátor. Ilustroval knihu Chováme se jako zvířata, kterou napsal Zdeněk Veselovský a která byla oceněna titulem Nejkrásnější kniha roku. Atlas ptáků České a Slovenské republiky byl v roce 2002 nominován na prestižní

Dětství prožil na jižní Moravě a v Brně vystudoval biologii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Krátce působil v Biofyzikálním ústavu Akademie věd. V minulosti ilustroval dětské knihy i beletrii: K pramenům Orinoka, Atlas savců České a Slovenské republiky, Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky aj. Již několikrát navštívil jihoamerické pralesy, kde kreslí živočichy ve svém přirozeném prostředí. V současné době působí již pouze jako umělec na volné noze.

Rozsah: 272 str.

Publikaci si můžete koupit na stránkách nakladatelství Academia.