Publikace Umění Ukrajiny, jejíž autorkou je uznávaná historička umění a kurátorka Alisa Ložkina, je první ucelenou knihou, která nabízí českému čtenáři dějiny ukrajinského vizuálního umění posledních 130 let.
To jest od konce 19. století až po současnost, kdy ukrajinské výtvarné umění znovu nabývá na mezinárodní rezonanci.
Kniha je příběhem kulturní emancipace. Ukrajinské umění se v ní nejeví jako pouhá periferní odnož ruského nebo sovětského dědictví – jak bývalo v západních i domácích interpretacích dlouho zvykem – ale jako svébytný, hluboce zakořeněný a politicky i společensky angažovaný fenomén. Ložkina se prostřednictvím odborného výkladu i osobní angažovanosti pokouší zviditelnit tvůrce, tendence a kulturní kontexty, které byly dlouhodobě potlačovány nebo zcela opomíjeny – nejen v době stalinských represí, ale i v důsledku pozdějších rusifikačních narativů.
Autorka podrobně mapuje přerod ukrajinského umění od avantgardy dvacátých let přes trauma totalitního násilí, tzv. rozstřílené renesance, až po výboje postsovětského období a silně politizované umění současnosti. Do ukrajinského kontextu zasazuje tvorbu Kazimira Maleviče či El Lisického jako tvůrců, kteří měli značný vliv na podoby světového umění, ale i regionálního kontextu. Kniha přináší kritickou reflexi ideologických zásahů do kulturního prostoru, přičemž akcentuje zásadní rozdíl mezi ukrajinským a ruským prostředím. Zatímco v Rusku byla disidentská kultura častěji vnímána jako marginální, v Ukrajině se politický a umělecký disent stal nedílnou součástí kulturního vědomí – od aktivit Ally Horské a Vasyle Symonenka v šedesátých letech až po dnešní díla Nikity Kadana nebo Žanny Kadyrové.
Zvláštní důraz je kladen na období po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991, kdy se ukrajinská umělecká scéna dynamicky proměnila v důsledku revolucí, válek i postupného sbližování se západními uměleckými institucemi. Autorka výmluvně líčí kulturní energii země, která čelí vnějšímu ohrožení a vnitřní nejistotě s tvůrčí vytrvalostí, již sama označuje za „stav permanentní revoluce“. Reflektuje jak politicky radikální výboje avantgardy, sklony k mysticismu, tak i loajální umění v období Sovětského svazu. Neopomíjí ani fotografii, performance (například známé akce skupiny Femen, dokumentace Skupiny SOSka) nebo průniky umění směrem k digitálnímu umění.
Kniha vychází v aktualizované verzi oproti původnímu ukrajinskému vydání z roku 2019, a to v překladu Karolíny Kučerové. Významným rysem publikace je propojení akademické erudice s publicistickým jazykem, který z ní činí přístupnou a čtivou příručku nejen pro odborníky, ale i pro širokou veřejnost se zájmem o umění, kulturu a současné dějiny východní Evropy. České vydání je vybaveno předmluvou slavisty a překladatele Tomáše Glance, v níž poukazuje na složitý úkol psaní dějin ukrajinského umění, ovlivněných výraznými geopolitickými změnami. Jednotlivé kapitoly doplňuje bohatý obrazový materiál.
Publikace bude uvedena 17. září v Knihovně Václava Havla v Praze v 19 hodin. Křtu a diskuze se zúčastní slavista a překladatel Tomáš Glanc, umělkyně a pedagožka Alice Nikitinová a historička umění Milena Bartlová zabývající se metodologií dějin umění. Debatu povede František Zachoval, ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové. Knihu lze za zvýhodněnou cenu předobjednat v e-shopu GMU nebo zakoupit při jejím uvedení v Praze. Následně bude za běžnou cenu dostupná online a ve vybraných knihkupectvích. České vydání připravila Galerie moderního umění v Hradci Králové s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky.
ALISA LOŽKINA (* 1981) je přední ukrajinská historička umění, kritička a kurátorka. Působila jako šéfredaktorka časopisu Art Ukraine a jako náměstkyně ředitele a hlavní kurátorka v kyjevském muzeu Umělecký arzenál (Mysteckyj Arsenal), největším muzejním a výstavním komplexu v Ukrajině. Byla kurátorkou řady projektů v ukrajinských i mezinárodních muzeích a uměleckých centrech a publikovala několik knih. Je rovněž editorkou a spoluautorkou publikace Poklady Ukrajiny: Historické dědictví (Treasures of Ukraine: A Nation’s Cultural Heritage, 2022), která vyšla v českém překladu v roce 2023. Přispěla do knih a časopisů jako Texte zur Kunst, The Art Newspaper, ARTnews, Histoire de l’art a Los Angeles Review of Books.
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) představí publikaci ve středu 17. září 2025 v 19 hodin v pražské Knihovně Václava Havla.