Ráda bych nabídla možnost dramatické výchovy pro ukrajinské děti. Domnívám se, že dramatická výchova by zábavnou formou mohla značně pomoci při jejich kulturní a společenské integraci mezi českou mládež a českou společnost vůbec.
Moje představa by byla (podobně jako v ZUŠ) pravidelná setkávání se skupinou vybraných dětí přibližně stejného věku 1x týdně na 2 vyučovací hodiny po dobu jednoho školního roku. Celý kurz by pak byl zakončen představením, které bychom nazkoušeli.
S mladšími dětmi bych se orientovala na tematiku českých bájí a pohádek, popř. v konfrontaci s ukrajinskými pohádkami. Se staršími dětmi bychom mohli (dle jejich možností a zájmů) zpracovat buď nějakou knihu určenou jejich věkové kategorii nebo by mohlo vzniknout autorské představení, ve kterém bychom se mohli dotknout i jejich zážitků z příchodu do České republiky.
Jinou a možná funkčnější verzí by mohl být společný kroužek českých a ukrajinských dětí.
Jako lektorka jsem schopná nabídnout čtyři takovéto skupiny v rámci Libereckého kraje , v odpoledních časech tj. ideálně 13.00 až 16.00.
Prostory by musely nabídnout školy popř. Městská knihovna, divadlo F. X. Šaldy apod.
Odměna pro lektora by se odvíjela od částky 500 Kč/vyučovací hodinu, plus hodina přípravy na každou lekci, tj. 1 500 Kč za jedno odpoledne. Popř. proplacení cestovních nákladů v případě výuky mimo Liberec.
Za předpokladu, že by kraj ve spolupráci s výše zmiňovanými institucemi zajistil prostory, by pak odměna pro lektora samotného vycházela na cca 65 000 za jeden takový celoroční kurz v Liberci. Popř. další drobné náklady na dekoraci a kostými v řádu jednotek tisíc. Ve vzdálenějších městech Libereckého kraje by se pak cena kurzu o něco zvýšila v závislosti na vzdálenosti, např. Hrádek nad Nisou by vycházel na 75 000, Česká Lípa na 90 000 Kč. Jablonec nad Nisou 71 000 atd.
Odměnu by pak lektor zdanil sám v daňovém přiznání.
Přikládám svůj životopis jako doklad o tom, že disponuji veškerými kompetencemi pro takovou výuku.
Ukrajinsky nemluvím, ale z vlastní zkušenosti s dětmi se nedomnívám, že by tato skutečnost měla být nějakou překážkou, zvlášť jde-li o jazyky příbuzné. Ráda bych vedla celý kurz tak, aby na začátku jazyk nehrál příliš velkou roli, ale postupně (jak se budou děti sami v češtině zdokonalovat) ji nabýval. V případě, že tato moje domněnka bude mylná, povolám k sobě osobu, která by nám s jazykovou bariérou na několik počátečních lekcí pomohla. (Pak ovšem by bylo potřeba odměnit i takového člověka).