Galerie výtvarného umění v Hodoníně připravila první samostatnou výstavu architektonické práce Antonína Blažka (1874–1944), který je autorem nejen samotné budovy galerie, ale také mnoha veřejných staveb v Brně, v Hodoníně i dalších moravských městech.
Blažek před první světovou válkou patřil, spolu s Dušanem Jurkovičem a Emilem Králíkem, k nejvýraznějším českojazyčným architektům na Moravě. Přesto nebyla jeho tvorba doposud důkladně zmapována. Galerie tak předkládá unikátní pohled na jeho práci a přináší i celou řadu nových, mnohdy překvapivých informací o architektuře, která je například v Hodoníně a v Brně stále součástí veřejného života.
Prezentace se nachází v obou hlavních výstavních sálech galerie a ukazuje přibližně 130 originálních a dokumentačních materiálů. Zároveň jde o projekt výjimečný i rozsahem spolupráce s odborníky z různých oblastí. Podíleli se na něm specialisté na dějiny architektury (Jan Galeta z Masarykovy univerzity, Tomáš Valeš z Akademie věd a Martin Šolc z Metodického centra moderní architektury Národního památkového ústavu), architektky, které zpracovávaly historické plány (Zuzana Šperlová, Karolína Munková), expertka na fotografování architektury (Polina Davydenko) a mnozí další. Výstava tak z různých úhlů pohledu analyzuje architekturu i společenský význam Antonína Blažka v první polovině 20. století.
Architekta Antonína Blažka charakterizuje důraz na maximální funkčnost staveb s uplatněním široké škály stylových prvků. Na vídeňské Akademii studoval především architekturu v duchu historizujících tendencí devatenáctého století, ve své praxi však flexibilně využíval principy secese, moderny, neoklasicismu, rondokubismu i motivy převzaté z lidového umění. Stal se architektem, kterému byly svěřovány důležité veřejné stavby. Mezi jeho nejvýznamnější realizace v Brně patří obě školy na Slovanském náměstí, přestavba Dietrichsteinského paláce a Biskupského dvora, škola a kostel v Brně-Komíně či hotel Slavia. V Hodoníně postavil například budovu soudu a pošty, školu na Mírovém náměstí a také Dům umělců. Projektoval zde také unikátní „chrám tří vyznání“ pro katolickou, evangelickou a židovskou obec, ten však zůstal pouze ve fázi projektu. Blažkova architektonická práce se koncentruje v oblasti jižní Moravy, zároveň ale připravoval také projekty pro objednavatele z Prahy, z Rakouska i ze Slezska.
Odkazy:
www.gvuhodonin.cz
Instagram @galerie_hodonin
Facebook @GalerieHodonin