5. 2. — 6. 2.

(Perma)kulturní fórum 2026

Publikováno 20. 12. 2025
Pozvánka na (Perma)kulturní fórum 2026

(Perma)kulturní fórum 2026 je odborná akce projektu Evropské hlavní město kultury České Budějovice 2028 (EHMK). Nabízí prostor pro setkání, sdílení a diskuzi o tom, jak může titul EHMK dlouhodobě ovlivnit českou kulturu, města i regiony.

Co je (PERMA)KULTURNÍ FÓRUM?

(PERMA)KULTURNÍ FÓRUM je každoroční programová konference, která se koná od roku 2023 vždy na začátku roku. Představuje dramaturgický plán, tematické priority, klíčové partnery a projekty pro nadcházející období projektu Evropské hlavní město kultury České Budějovice 2028.

Fórum je místem hledání synergií, sdílení osvědčených postupů a objevování nových perspektiv. Zároveň propojuje lokální zkušenosti se širším českým i mezinárodním kontextem.

Kdy a kde: 5. a 6. února 2026, Biograf Kotva, Lidická tř. 2110, České Budějovice

Dva intenzivní dny

(PERMA)KULTURNÍ FÓRUM 2026 nabídne dva vzájemně se doplňující formáty:

  • 5. 2. 2026 | Konferenční den
    Otevře klíčová témata Evropského hlavního města kultury v kontextu celé České republiky i Evropy.
  • 6. 2. 2026 | Workshopový den
    Půjde více do hloubky a nabídne konkrétní nástroje, data, know-how a možnosti aktivního zapojení do programu EHMK.

REGISTRACE ZDE

DEN 1 — KONFERENCE
Evropské hlavní město kultury v souvislostech

První den se zaměří na aktuální stav projektu Evropské hlavní město kultury České Budějovice 2028. Ukáže, kde se projekt právě nachází, jaké programy a iniciativy vstupují do hry a jaké otázky dnes řeší kulturní sektor, který chce mít skutečný a dlouhodobý dopad.

Konferenční program je strukturován do tří tematických rovin:

1. Město jako jeviště

  • Co přinese titulární rok 2028 a jak se připravují projekty, které mění město?
  • Jaké jsou dopady velkých kulturních událostí a co po nich ve městě zůstává? 
  • Má smysl připravovat v jižních Čechách největší festival imerzivního divadla v České republice?

Slavnostní zahájení EHMK pravidelně přiláká více než 50 000 návštěvníků. Jeho koncept a další programové vrcholy představí Anna Hořejší (tým EHMK). Zkušenosti z titulu Nova Gorica 2025 nabídne jeho ředitelka Neda Rusjan Bric. Praktický pohled doplní Rudolf Střítecký (Olympiáda dětí a mládeže) a Martina Schlegelová, ředitelka Jihočeského divadla a garantka divadelního festivalu Jižní Svéráz, největšího programového vrcholu EHMK roku 2026.

2. EHMK pro všechny

  • Je kultura pouze zábavou, nebo může mít i aktivistický a společenský rozměr? 
  • Jak vypadá EHMK mimo hlavní pódia a co přináší práce zaměřená na mladé lidi či ukrajinské uprchlice?

Zkušenosti s přinášením nových formátů a zpřístupňováním kultury v Českých Budějovicích představí Lucie Bílková (tým EHMK). Udržitelný dopad práce se specifickými skupinami po titulárním roce v nizozemském Leeuwardenu přiblíží Immie Jonkman. Lokální perspektivu – od spolupráce s včelaři po Akademii Mladých tvůrců – nabídnou Václav KrištůfekBianka Machová.

3. Viditelnost a identita

  • Jak EHMK formuje značku města
  • Jakou roli hraje branding v projektu Evropského hlavního města kultury?
  • Jak se mění marketing a komunikace kulturních institucí a může mít EHMK svou ikonickou tvář?

Závěrečný blok se zaměří na komunikaci, identitu a značku města. Jan Jelínek (BNT agency) a Adéla Kovářová (marketingová manažerka EHMK) představí marketingovou strategii Českých Budějovic. Bernhard Buchegger nabídne zkušenosti z tvorby brandu měst Bad Ischl a Linz. Inspiraci z regionální kulturní instituce přidá Aleš Seifert z Alšovy jihočeské galerie.

DEN 2 — WORKSHOPY
Data, projekty a branding v praxi

Druhý den je určen všem, kteří hledají konkrétní nástroje, sdílení zkušeností a praktickou možnost zapojení do programu EHMK.

Nabídka workshopů:

  • Kdo jsou Jihočeši, když jde o kulturu? (česky, bez tlumočení)
  • Jak se stát součástí programu EHMK? (česky, bez tlumočení)
  • Jak pracovat s brandem EHMK a vytěžit z něj maximum (anglicky, bez tlumočení)

Pro koho je (PERMA)KULTURNÍ FÓRUM určeno?

Pro kulturní profesionály, města, instituce, kreativce, strategické plánovače i všechny, kteří chtějí porozumět tomu, jak může kultura dlouhodobě formovat město i region.

Důležité informace