Co to přesně znamená, když se řekne divadlo a „postižení“? Jaké přesně postižení máme na mysli? Zdravotní, sociální, herců či diváků? Nejsme snad svým způsobem všichni speciální? Může být divadlo prostředkem léčby? Znamená to pak, že máme slevit z uměleckých nároků na kvalitu představení?
Na všechny tyto otázky a mnohem víc se vám během naší diskuse pokusíme odpovědět.
Hosté
• Felix Dornseifer (DE) / ředitel kulturního festivalu SOMMERBLUT (Kolín nad Rýnem)
• Justyna Wielgus (PL) / víceprezidentka Foundation Theatre 21 (Varšava), spoluzakladatelka Centra pro inkluzivní umění (Varšava)
• Magdaléna Komárová (CZ) / herečka, vedoucí bezdomoveckého divadla Ježek a čížek, spolupracuje s Divadlem z Pasáže (Banská Bystrica) a Divadlem bez domova (Bratislava)
• Hana Chmelenská (CZ) / dramaturgyně, kulturní manažerka, spoluzakladatelka festivalu tance a divadelní improvizace ImproEvents (Praha)
Moderátorka
• Ilona Labuťová (CZ) / dramaterapeutka, pedagožka, zakládající členka Asociace dramaterapeutů České republiky
Online diskusní setkání The Show Must Go ON/OFFline s hosty z řad divadelních a tanečních umělců, kurátorů, kulturních manažerů i teoretiků z České republiky a zahraničí reflektuje citlivost a responzi oboru scénických umění vůči aktuálním společenským problémům. Hlavním tématem je adaptace divadla, tance a nového cirkusu na virtuální prostředí v důsledku protiepidemických opatření a otázky spojené s udržitelností kvality života současné civilizace a oboru scénických umění. Jakkoli se zdá, že kritická potřeba sociální změny diskutovaná v oblasti ekologie, ekonomie, politiky a kultury byla v posledních měsících přehlušena pandemií SARS-CoV-2, v oblasti scénických umění se začínají šířit obavy o udržitelnost samotného oboru. Ty vyvolává chaos způsobený různými pravidly pro zachování sociálního odstupu, zhoršující se ekonomická situace i nepředvídatelné chování publika. Obrannou reakcí je rychlá adaptace divadelní a taneční tvorby na virtuální prostředí. Je tato hybridní existence v reálném i virtuálním časoprostoru slepou uličkou pro obor, který je založen na živém kontaktu s publikem, nebo pro něj otvírá i nové možnosti a světy? Jak na tuto krizi reagují umělci, pořadatelé kulturních akcí, poskytovatelé veřejné podpory nebo vzdělávací umělecké instituce? Podle čeho se orientují, čemu věří a za čím jdou? Jak komunikují? Zárodky adaptačních strategií scénických umění na globální proměnu paradigmatu mapujeme s našimi hosty.
Cyklus realizuje PerformCzech/Oddělení mezinárodní spolupráce Institutu umění – Divadelního ústavu (IDU) jako součást programu Propagace českých scénických umění do zahraničí a ve spolupráci s partnery z evropského projektu Create to Connect -> Create to Impact, networku Performing Arts Central Europe (PACE.V4) a za podpory Mezinárodního visegrádského fondu (IVF). Mezinárodní diskuse probíhají na platformě Zoom v anglickém jazyce. Během diskusních setkání mají diváci možnost pokládat hostům otázky a jejich záznamy jsou zpětně dostupné na Youtube kanále PerformCzech. Shrnutí diskusí ve formě audioesejí je dostupné v podcastu ShowOff, který si můžete poslechnout na odkaze www.showoff.cz.
Praktické informace
• Kdy: 15. 12. 2022 16.30 až 18.30
- Setkání se uskuteční na platformě ZOOM, není nutné si předem stahovat aplikaci.
• Po vyplnění registračního formuláře Vám přijde e-mail s odkazem na přístup do webináře.
• Registrujte se, pokud možno, 15 minut před začátkem akce, abyste se nezdrželi přihlašovací procedurou.
• Webinář se koná v anglickém jazyce.