Ulice jsou plné designových omylů, říká designérka Veronika Rút Nováková

Publikováno 14. 3. 2019

Podle grafické designérky Veroniky Rút Novákové veřejný prostor okupuje vizuální smog, který poškozuje architekturu i byznys. Rozhodla se proti němu bojovat. Na základě spolupráce s radnicí Brna-středu spolu s řadou specialistů vytvořila Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, který má inspirovat obchodníky a usnadňovat proces získání povolení od úřadů.

Když jsme se s Veronikou potkali v kavárně Nona na Národní třídě, byla čerstvě nominovaná za Manuál na prestižní cenu Czech Grand Design 2018 (v kategorii Designér roku už podruhé). Ráda si hraje s češtinou, jak sama říká, smrdí marketingem, a kromě toho miluje street art

Smrt bilboardům

Jaké byly tvé vizuální vjemy z cesty sem? „Normální“ člověk se cestou po Národní třídě zaměřuje zřejmě na úplně jiné věci než ty.

VERONIKA: Tahle ulice je pro mě trochu speciální – zpracovávala jsem ji v analýze vizuálního smogu pro IPR. Takže tu mám každý dům nafocený a detailně zmapovaný. Záleží, jak často člověk tou lokalitou prochází, ale vnímám ji učitě jinak, protože v tom oboru podnikám. Není to tak, že bych měla supermozek a viděla věci, co ostatní ne, ale štve mě spousta očividných podnikatelských failů, které mi navíc komplikují život. Prostor ulice je nepřehledný, obchody se úplně ztrácí v tom mumraji. Podnikatelé tím škodí sami sobě. Retail není pro každého a nestačí jen otevřít, nalepit slogany a doufat.

Sama jsem si nedávno uvědomila, že jsem byla zvyklá vnímat město jen z hlediska spodního patra. Když se najednou člověk podívá vzhůru, vidí úplně jiné město. Všímáme si často jen parterů se všemi těmi plastovými poutači a bannery a o patro výš se pohled lidí často ani nedostane.

VERONIKA: Je to tak. V přízemí je úplně jiný svět než v patře. Sama jsem při té analýze často musela jít a zjišťovat, kde ten konkrétní dům končí a kde začíná. Žijeme v úplně jiném městě, než jaké bychom mohli z kulturního dědictví vytěžit. Obchody tu architekturu domů kolikrát tak deformují, že ani nepoznáte, jaký dům tam stojí. Když pojedete do Bratislavy, Prahy, Ostravy, Olomouce, Brna a nafotíte fotky parterů, nikdo nepozná, z jakého je to města. Je to pořád stejná změť reklamních sdělení. A benefit z toho nemá nikdo.

Celý rozhovor Marie Pánkové, publikovaný 12. 3. 2019 na webu Czechdesign.cz, najdete zde.

Manuál je k dispozici na http://manual.brno-stred.cz/