Jihlava naplňuje svoji rok starou strategii pro kulturu a cestovní ruch. Její součástí je také ojedinělý dotační program Jihlava vzdělává kulturou, revitalizace náměstí a mnoho dalších cílů. Jaký význam má strategický dokument pro město a jaké změny Jihlavu čekají v následujících letech? Povídaly jsme si s manažerkou strategie kultury Ivanou Jelínkovou.
Strategie pro kulturu, volný čas a cestovní ruch ve městě Jihlavě 2017–2024 vzešla ze spolupráce organizace KVAS, zástupců městské samosprávy a kulturních aktérů. Povězte mi ve zkratce, jaké jsou základní vize a cíle strategie oproti původní kulturní politice Jihlavy.
Ve zmíněném rozvojovém plánu, jehož realizaci mám na starosti, jsou jasně dané tři cíle: zaprvé živé centrum města a veřejné prostředí vybízející k aktivnímu komunitnímu životu místních i návštěvníků; zadruhé zlepšení podmínek pro místní kulturní aktéry a pro spolupráci mezi aktéry, školami a radnicí; a zatřetí tvorba značky města jako živého sídla s kvalitní nabídkou a zázemím pro návštěvníky, bohatým kulturním, společenským a volnočasovým životem.
Na odbor školství, kultury a tělovýchovy magistrátu jsem nastoupila až poté, co byla nová strategie dokončená. Nemůžu tedy příliš komentovat srovnání s dřívějšími cíli. Přínosem strategie je ukotvení cílů v jednom dokumentu, který by měl platit do roku 2024. Dříve se dílčí projekty řešily nahodile a chyběla delší návaznost jednotlivých kroků. Plán je nyní nastavený, schválený a politické změny po volbách by se tedy do plnění měly promítat jen minimálně.
Celý rozhovor Kateřiny Přidalové s Ivanou Jelínkovou, publikovaný 9. 10. 2018 na webu KreativníČesko, najdete zde.