Zdražili a zvítězili. Jak jedno kafe v Bangkoku pomohlo Eventivalu otočit byznys

Publikováno 5. 3. 2022

Červené koberce, filmové hvězdy, šampaňské i davy fanoušků. To bývaly filmové festivaly před pandemií. Poslední dva roky blýskavý svět pohasl, přesunul se do onlinu a pozbyl tím mnoho ze svého kouzla. Letos se vyhladovělá festivalová mašinerie opět rozjíždí a s ní i byznys české firmy Eventival.

Jejímu zakladateli Tomáši Práškovi se podařilo vybudovat lídra tohoto specifického trhu: software od Eventivalu je páteřním systémem 130 festivalů ve čtyřiceti zemích od Mexika po Filipíny včetně většiny zásadních festivalů v Evropě. „Bohužel se to neprojevovalo v ekonomických výsledcích a po dekádě ekonomické stagnace to začalo být docela únavné,“ přiznává Prášek, který pro Forbes popsal, jak se firmu podařilo obrátit.

Festivaly jsou až na výjimky neziskové organizace závislé na neustálém hledání finančních zdrojů a kromě pár desítek těch největších pracují s omezenými rozpočty. Protože jsme z tohoto prostředí sami vzešli, chtěli jsme skloubit maximální použitelnost s co nejdostupnější cenou.

Jenže systém rostl a větvil se, klienti od něj chtěli stále více, a jak rostly nároky na jeho rozvoj, udržování a bezpečnost, zatímco s cenou se nehýbalo, nedokázali jsme se dostat nad hladinu ekonomické efektivity. Ve filmovém prostředí měl Eventival dobrý zvuk a byl všude vidět, ale to vám po nějaké době přestane stačit, začnete chtít, aby už to byl taky byznys.

Dalším problémem, se kterým jsme se potýkali, bylo vystřízlivění některých klientů z euforie, že systém bude dělat věci za ně. Organizace festivalu je celoroční, náročná a po určitou část roku velmi vyčerpávající práce – a systém, slibující nárůst efektivity a konec zmatků, zní velice lákavě.

Celý příspěvek Bibiany Beňové, publikovaný 28. 2. 2022 na webu Forbes.cz, najdete zde.