12. 12.

Sympozium AVU 2022: PRÁCE

Publikováno 5. 12. 2022

Co dělá dobré umění dobrým uměním? A musí umělkyně trpět, aby vytvořila své životní dílo?

Doktorandské sympozium PRÁCE na AVU se během jednoho intenzivního dne dotkne několika témat, které s uměleckou tvorbou a prací v kultuře úzce souvisí. Spolu s Ondřejem Trhoněm (a Markem Fisherem) a Kateřinou Smejkalovou se zamyslíme nad podobou práce v současné kapitalistické společnosti, s Jiřím Skálou a Kateřinou Nedbálkovou se podíváme na užitečnost kategorie třídy pro analýzu umělecké scény, sociolog Petr Mezihorák a zástupce slovinského odborového svazu Zasuk nás provedou světem organizování v rámci kulturního sektoru, a nakonec se prostřednictvím večerní panelové diskuze zaměříme na otázku, co je to status umělce/kyně a k čemu nám může být dobrý.

Kdy a kde: 12. 12. 2022 od 10.00 do 18.00 v aule AVU

Program

Budoucnost práce (10.00–12.00)
10.00 společné čtení a diskuze nad vybranými eseji Marka Fishera, vede Ondřej Trhoň (texty jsou na vyžádání s předstihem na )
11.30 Kateřina Smejkalová: Česko v pasti levné práce

Třída a umělecké scéna (13.00–14.00)
13.00 Jiří Skála: Umělecká práce: mezi seberealizací a obživou
13.30 Kateřina Nedbálková: Třídy v praxi a třídy na papíře

Organizování (se) na kulturní scéně v Evropě (14.30–16.00)
14.30 Petr Mezihorák: Možnosti sebeorganizace pracujících v kultuře a jejich autonomie
15.00 Slovinský odborový svaz Zasuk: Art Workers Organize: the Case of Zasuk

Panelová diskuze Proč potřebujeme status umělce a umělkyně? (16.30–18.00)
Hostky: Jana Návratová (IDU), Zuzana Došeková (MK SR) a Johana Lomová (Spolek Skutek), moderuje Anna Remešová

Právní status umělce a umělkyně, o kterém se během pandemie začalo čím dál více mluvit na české kulturní scéně, je opatření pomáhající tvůrcům a tvůrkyním v jejich práci. Umělecká tvorba je značně nejistá a nepravidelná, což je dynamika, kterou status zohledňuje a umožňuje jejich finanční podporu i v době, kdy příjmy z různých důvodů vypadnou (například kvůli nemoci, stáří, rodičovství, lockdownu ad.). Kromě toho pomáhá status také zmapovat kulturní scénu a zaměřit finanční podporu od státu efektivně.

V rámci panelové diskuze se zaměříme na jednoduchou otázku: Co je status umělce a umělkyně a proč jej potřebujeme? Zajímat nás bude primárně aktuální vývoj diskuze a jeho přípravy na evropské a lokální úrovni. Podíváme se ale také na příklady z různých evropských zemí a na to, jaké existují další možnosti státní podpory umělecké tvorby.

FB událost (panelová diskuze o statusu umělce)