/ aktuality
Detail aktuality ZPĚT

Zlín má světový zvuk. Je líhní talentů designu

Stalo se

Viceprezident Zlínského kreativního klastru Jan Blažek mluví o tom, jakou podporu by si zasloužili začínající šikovní zlínští podnikatelé v tvůrčích oborech.

Před více než dvaceti lety zakládal úspěšnou komunikační agenturu Little Greta. Ta se ze studentského projektu transformovala v úspěšnou firmu, která dělá servis klientům po celém světě. Spolupracuje se studenty zlínské univerzity a pomáhá jim prorazit v zahraničí.

I proto Jan Blažek dobře ví, jaký potenciál v tvůrčích oborech Zlín skrývá a jakou podporu potřebují nové začínající firmy. Nyní působí i jako viceprezident Zlínského kreativního klastru – uskupení firem a institucí, které chce ze Zlína vytvořit jedno z nejvýznamnějších center kreativních průmyslů v zemi.

- Jaká podpora zdejším studentům schází nejvíc?

V klastru jsme si vytyčili v podstatě dvě úlohy. Jednak pomáhat kreativním nově vznikajícím společnostem, takzvaným startupům. Pomoci jim prosadit se, najít klienty. A když tady takovou kreativní skupinu udržíme, je potřeba ji nějak zabavit. Čili bychom chtěli zprostředkovat alternativní kulturu, která ve Zlíně chybí.

- Jak se to v praxi daří?

Je potřeba říci, že klastr je pro všechny volnočasová aktivita, kterou děláme bez nároku na odměnu ve volném čase. Možná můžeme vypadat jako salonní intelektuálové, kteří jen vedou řeči. Ale je důležité už jen to, že se lidé z této oblasti potkávají a informují, co ten či onen dělá. A samozřejmě máme konkrétní vize. Důležité je, že v klastru jsou zástupci zdejších velmi úspěšných firem, univerzity i magistrátu.

- Vy máte na starosti skupinu, která se zabývá designem. Co plánujete?

Trochu nám dělalo problém najít nějaký sjednocující prvek. Letos bychom se chtěli věnovat dvěma věcem. Jednak nastolit a začít řešit téma vizuálního smogu, což je nevkusná, agresivní reklama, která Zlín obtěžuje. A rádi bychom realizovali i projekt kreativních voucherů. Jde o jakési příspěvky pro lokální začínající firmy, které jim usnadní spolupráci s místními klienty. Tento projekt velice dobře funguje například v Brně.

- Jak je na tom Zlín v oblasti designu s hledáním nových talentů?

Je tu skvělé podhoubí, což je dáno už historicky, baťovskými kořeny. Skvělou práci na tomto poli odvádí i univerzita. Díky skvělé práci fakulty multimediálních komunikací má zlínský design velmi dobrý zvuk i v zahraničí.

- Ve světě na název Zlín slyší?

Ano. Bylo to krásné sledovat například na prestižních výstavách v Itálii či Japonsku, kde vedle sebe byli zástupci Univerzity Tomáše Bati a hvězdných zahraničních univerzit. A vůbec nešlo o střet dvou civilizací, ale bylo to rovnocenné srovnání.

- Kde mají naopak studenti nedostatky?

Základem je znalost cizích jazyků, ale to už se v dnešní době hodně zlepšuje. Můj osobní názor je, že studentům by prospělo trochu více kritického myšlení, obecný rozhled a zájem o aktuální dění. Uvítal bych větší angažovanost v záležitostech, které se týkají politického dění u nás.

Rozhovor Ondřeje Holubce byl publikován 17. 3. 2017 v týdeníku 5plus2 (Zlínsko).

Vložil: Culturenet, 20. 3. 2017