Bude mít Česko zpět své Design centrum?

Publikováno 14. 3. 2019

Česká republika měla do roku 2007 státem zřizované Design centrum ČR (DC ČR), které fungovalo v Brně a Praze. Po jeho zrušení se zformovala nezávislá skupina nadšenců a vznikla organizace Czechdesign, která se snaží v osvětě designu pokračovat.

Nyní do hry vstupuje také Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze (UPM), kde se formuje nové Design centrum. Na čem v tomhle směru UPM pracuje a jaké projekty chystá? Povídaly jsme si s kurátorkou sbírky moderní knihy a grafiky a iniciátorkou Design centra Ivou Knobloch.

Na listopadové konferenci Upcycling Cultural Heritage jsi mluvila o tom, že UPM, kde jako kurátorka působíš, chce otevřít v lednu 2019 Centrum designu a užitého umění (dále Design centrum). Posláním bývalého DC ČR byla péče o systematické a efektivní využívání designu v průmyslové výrobě, ekonomice a tvorbě životního prostředí; jeho hlavní funkcí pak bylo zpracovávání a zprostředkování informací o současném stavu a vývojových trendech oboru a o jeho historii. DC ČR působilo současně jako odborný poradní orgán vlády České republiky pro otázky uplatňování designu v hospodářské politice a strategii, hmotné kultuře a ekologii. Znamená to, že byste navázali na tuto jejich činnost?
V jistém smyslu bychom mohli navázat na Design centrum ČR. Jeho role byla ale trochu jiná, nebylo navázáno na sbírkovou instituci. Některé funkce převzal Czechdesign a jiné zase agentura Profil Media, která pořádá festival designu Designblok a ceny Czech Grand Design. Snažíme se optimalizovat procesy v instituci typu příspěvková organizace ministerstva kultury. Hledáme ve stávajících strukturách způsob, jak personálně posílit oblast designu uvnitř muzea. Rovněž se nejedná o otevření nějaké zvláštní instituce, ale o vybudování určité buňky pro design v rámci našeho muzea. Design centrum by mělo být součástí metodických center, která zřizuje ministerstvo kultury (MK) při státních sbírkotvorných institucích. Plánujeme dva půl úvazky v první fázi. Zatím je ještě nemáme.

Jaká je tedy idea UPM a proč se toho vaše instituce ujala, i když je mi jasné, že v kontextu vaší instituce to logiku má?
Zřízení Design centra při UPM není nová myšlenka, naopak, v minulosti mezi lety 1946‒1959 zde fungovalo oddělení průmyslového výtvarnictví (tehdejší termín pro design), v roce 1970 pak vznikla samostatná sbírka designu, jejíž kurátorka Milena Lamarová navrhla v roce 1984 zřízení centra designu při UPM, které by bylo partnerem pro zahraniční instituce stejného typu. Ke zřízení Design centra nakonec došlo v roce 1991. Fungovalo jako samostatná instituce podporovaná ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) se sídlem v Brně. Nyní neexistuje instituce, která by jeho koordinační a reprezentační funkce na státní úrovni vykonávala. Důsledkem je roztříštění aktivit spojených s designem. Zřízení Design centra v UPM umožňuje využít fungující struktury muzea jako vědeckovýzkumné organizace, muzejní provoz (sbírkotvorné, restaurátorské, výstavní, publikační, přednáškové a edukační aktivity) a také nejrozsáhlejší odbornou knihovnu v ČR a PR oddělení.

Celý rozhovor Kateřiny Přidalové, publikovaný 6. 2. 2019 na webu KreativníČesko.cz, najdete zde.